Anneli Alhanko berättar…
En vacker majdag ringde telefonen
Det var Bengt Hall, VD på Malmö Opera. Bengt och Benny Fredriksson, VD på Stockholms Stadsteater, ville att jag skulle komma ner till Malmö för ett möte. Väl på plats berättade de om Billy Elliot, filmen som
hade gjort succé världen över. Den hade nu blivit musikal med nyskriven musik av Elton John, och var på god väg att upprepa filmens framgångar. Bengt undrade om jag trodde att det var möjligt att sätta upp Billy Elliot i Sverige. Och i så fall, ville vi på BASE 23 vara med på den resan? – Självklart, blev mitt snabba svar och så var processen igång. Nu skulle vi sätta upp den i Sverige. Fantastiskt! Och BASE23 hade fått förtroendet att utbilda huvudrollsinnehavarna. Vilken utmaning!
Konsten som kraft
Musikalen handlar om killen som växer upp i en liten gruvstad i norra England. Det är tidigt 80-tal. Tillvaron är bister och grå för en 12-årig grabb.
En dag i boxningslokalen får Billy se några tjejer som dansar balett i rummet bredvid. En låga tänds inom honom. Han vill dansa. I världen han lever i kunde han inte ha valt en mer omöjlig dröm. Men Billy är en kämpe. Berättelsen är en stark, rörande och livsbejakande hyllning till konsten som kraft och inspiration.
Audition
På BASE23 utlyste vi en audition. Till den kom närmare 80 förväntansfulla sökande till huvudrollerna. I första vändan antogs 16 killar. Alla med blandade kunskaper i bagaget. Några var bra på att sjunga. Andra kunde dansa. Vissa var redan riktiga teaterrävar. Rollen som Billy är drivande för hela musikalen. Varje ny iscensättning bärs upp av den som spelar Billy. Det krävs att han ska kunna dansa, sjunga och spela teater på högsta nivå.
Just målet att kunna bli bäst på allt blev startskottet för Billy Elliot-skolan på BASE23. Under ledning av vår konstnärlige ledare Roine Söderlundh, som är koreograf för den aktuella uppsättningen, fick killarna lära sig hur man blir en komplett musikalartist. Det var ett hårt arbete. 10 lektioner i veckan under ett helt år, med balett, jazz, stepp, teater och repertoar.
Vilka fantastiska elever. De gav verkligen allt!
Fullfjädrade musikalartister
Det är med stor glädje vi ser våra elever stå på scenen.
Och inte så lite stolta blir vi när vi ser dessa ungdomar leverera till hundra procent. Som äkta fullfjädrade musikalartister.
Jag vill också passa på att tacka Bengt Hall på Malmö Opera och Benny Fredriksson på Stockholms Stadsteater för att vi fick vara med på denna underbara resa med Billy Elliot.
/Anneli Alhanko